RSS

„Led Zeppelin IV“ albumui – 50 metų

07 Lap

Sąmoningai negavęs pavadinimo ketvirtasis Led Zeppelin albumas buvo išleistas 1971 metų lapkričio 8 dieną ir iškart pakilo į britų topų viršūnę, kur praleido didžiąją gruodžio dalį. Jo paklausa buvo tokia didelė, kad naujai atidarytoje Ričardo Brensono parduotuvėje „Virgin Records“ teko skubiai įrengti papildomas lentynas. Tas pats nutiko ir valstijose, tačiau Kerol King albumas „Tapestry“ sutrukdė mūsų herojams užimti pirmąją vietą Amerikos hit- parade. Bet tai jau neturėjo reikšmės. Sugrojus „Stairway To Heaven“, roko pasaulis krito jiems po kojomis, o Led Zeppelin IV-asis diskas šešis mėnesius išbuvo Amerikos „Top 40“. Kompanija „Atlantic“ ketino išleisti šį kūrinį singlu, tačiau grupė tam griežtai priešinosi. „Norime būti išgirsti viso albumo kontekste“, – Achmedui Erteganui paaiškino Džimis Peidžas. Na, Zeppelin nuėjo toliau siekti naujų laimėjimų, o šis albumas išlieka vienu perkamiausių roko istorijoje. Dabar tai nebekelia abejonių, nes buvo parduota daugiau nei 35 milijonai kopijų – ir toliau parduodama! Ar nenuostabu, kad ant jo užaugo ne viena roko muzikantų karta?

Viršelis

Peidžas buvo davęs idėją pirmųjų trijų Led Zeppelin albumų viršelių apipavidalinimui, bet šįkart naudojosi menininko Rodžerio Dino paslaugomis. Pastarasis išgarsėjo kurdamas grupės „YES“ albumų grafiką ir buvo laikomas vienu „kiečiausių“ šioje srityje. Pasitikėjimas savo teisumu leido Džimiui palaužti „Atlantic Records“ vadovybės pasipriešinimą, kuri nepalaikė tokios albumo apipavidalinimo versijos. „Jie prieštaravo tam, kad albumas neturės pavadinimo, bet mes norėjome, kad ant viršelio nebūtų jokių užrašų, – sakė Robertas Plantas. – Ginčydavomės su jais ilgai, kol Džimis kartą prisiminė, kad kontrakte apie viršelius nebuvo nė žodžio. Ir tada mes jiems pasakėme: „Kol nepadarysite taip, kaip mums reikia, jūs negausite „master-tape“-o!“

Senis su žabų ryšuliu

Ši nuotrauka patraukė Peidžo ir Planto akį mažoje antikvarinėje parduotuvėje Ridinge. Džimis prisimena: „Šis žmogus yra visiškoje harmonijoje su gamta. Jis viską semiasi iš jos. Tai natūralus procesas“. Kitoje albumo puseje Birmingemo apgriuvusio gyvenamojo rajono nuotrauka (fone matosi išlikęs Solsberio bokšto pastatas). Vėliau Peidžas atskleidė, kad šią nuotrauką pasirinko dėl grupės noro parodyti miesto ir kaimo dichotomiją, kuri anksčiau buvo išryškėjusi „Led Zeppelin III“ dainose: “Tai atspindi pusiausvyros pasikeitimą. Senas kaimietis ir nugriauto namo sienos fragmentas. Tai buvo tik būdas pasakyti, kad turime prižiūrėti žemę, o ne ją prievartauti ir grobti.

Vidinė albumo pusė

Idėja patalpinti Taro kortų personažą „Atsiskyrėlį“, išminties ir vilties simbolį – priklausė Džimiui Peidžui. Piešinį padarė jo draugas Baringtonas Kolbi.

Pavadinimas (arba jo nebuvimas)

„Po visos  kvailos kritikos dėl pavadinimo nebuvimo aš pasiūliau vaikinams nenaudoti savo vardų“, – prisimena Džimis Peidžas. Visi keturi muzikantai pasirinko po simbolį vietoj vardų. Kai kurie laikraščiai iškart užkibo ant „Keturių simbolių“ ir bandė atspėti jų reikšmę savo puslapiuose.

Keturi simboliai

Džimis Peidžas: „Iš pradžių norėjau, kad simbolis būtų vienas, bet tai buvo mūsų ketvirtasis albumas, o grupėje buvome keturi, tad nusprendėme, kad kiekvienas sugalvos savo“. Jo pasirinktas simbolis buvo sudarytas iš raidžių ZOSO, pačio simbolio prasmę Peidžas atsisakė paaiškinti. Panašų simbolį, žymintį planetą Saturnas, galima rasti matematiko ir okultisto Džerlamo Kardamo knygoje „Ars Magica Arteficii“.

Robertas Plantas: “Aš pasirinkau plunksną apskritimo centre, nes šis simbolis yra beveik bet kurios filosofinės sistemos pagrindas. Pavyzdžiui, daugelyje indėnų genčių tai reiškia drąsą. Man patinka, kai žmonės sako tiesą apie save ir nekabina makaronų ant ausų. Tai ir norėjau išreikšti savo simboliu“.

Džonas Polas Džonsas: “Džimis mums parodė Roberto Kocho „Ženklų knygą“ ir pasakė, kad turėtume rinktis sau simbolį. Na, mes su Bonzo ją pavartėme, ir parodėme pirštu į tuos, kurie mums labiausiai patiko. Ir tada mes sužinojome kad Džimis ir Robertas užsisakė savuosius pas kažkokį dizainerį. Ką gi, tai buvo jų pasirinkimas.“ Pats Džonsas pasirinko skandinavišką runą, reiškiančią intelektą ir pasitikėjimą savimi.

Kalbant apie Džoną Bonamą, jam, kaip žemiškų džiaugsmų nevengiančiam žmogui, patiko trys persipynę apskritimai, išreiškiantys triadą „vyras – moteris – vaikas“. Tačiau gali būti, kad taip atsitiko dėl to, jog šis simbolis labai panašus „Ballantine“ alaus logotipą…

Per koncertinį turą 1995-96 metais Peidžas ir Plantas scenoje pakabindavo savo simbolius.

Led Zeppelin IV

Released: 1971

Producer: Jimmy Page

Label: Atlantic

Highest UK chart: 1

Highest US chart: 2

 
Parašykite komentarą

Publikavo 7 lapkričio, 2021 mėnesio albumas

 

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: