RSS

“Bitlomanija“. Pradžia

09 Kov

„The Beatles“ 60-aisiais sukėlė revoliuciją pop-muzikoje. Tūkstantį kartų girdėtas teiginys? Štampas? Be jokios abejonės, jog taip. Bet kaip kitaip pavadinti tą fantastišką ir stulbinantį reiškinį, vadinama „Bitlų“ fenomenu?

Šiais laikais, kai imidžą dažniausiai sukuria vadinamos masinės informacinės priemonės, pagamindamos vienadienes arba vienahites grupeles bei atlikėjus, „Bitlai“ nepavirto naftalininiu raritetu, o šiuolaikinėms taip vadinamoms „žvaigždėms“ toli iki jų talento ir artistiškumo, toli – kaip iki žvaigždžių kosmose. Netgi kai kurių pripažintų šiuolaikinių artistų pasiekimai nebūtų įmanomi be „Bitlų“, kurie prikėlė pop-muziką iš letargo miego, paversdami ją milžiniška industrija, darančia milijonus dolerių. Bet svarbiausia – paversdama ja Menu. Gyvendami pašėlusiu ritmu, sugebėdami koncertų grafikus derinti su įrašų sesijomis studijoje, kiek daugiau nei per septynerius metus „Bitlai“ įrašė ir išleido 13 puikių albumų.

prie įrašų studijos

Šiandien startuoju su straipsniu ciklu, skirtu „The Beatles“ diskografijai, juolab, kad laikas atskaičiavo ypatingą datą – 50 metų, kai buvo įrašytas ir išleistas pirmasis „Bitlų“ albumas „Please Please Me“. 1962-jų pabaigoje buvo išleistas pirmas singlas „Love Me Do / P.S. I Love You“, pakilęs į 17-ą britų topų poziciją.

promo disc

Savo antrąjį singlą ‚Please Please Me / Ask Me Why“, „Bitlai“ pristatė 63-jų sausio 12 dieną  laidoje „Thank Your Lucky Star“- tai buvo tikra bomba, kurios sprogimo banga visiems laikams palaidojo nusistovėjusią pop-muzikos sampratą ir ant jos griuvėsių nedrąsiai pradėjo kaltis roko daigai.

Nr.1

Albumas „Please Please Me, Love Me Do and 12 other songs“ pirmas tikras, pažymėtas „The Beatles“ firminiu ženklu  produktas, šiandien gali pasirodyti labai naiviu. Tačiau būtent jis užsuko vieną iš didžiausios XX amžiaus beprotybės vardu bitlomanija, mechanizmą. Tais laikais buvo laikomasi tokio standarto: grupė ar atlikėjas išleisdavo singlą, vadinama EP (extended play), kuriame buvo dvi ne ilgesnės kaip dviejų minučių kompozicijos . Tokios plokštelės dažnai buvo tinkamos groti muzikos automatuose -„jukebox“ ir paprastai kainavo nedaug. Albumas arba LP (long play) buvo neprieinamas daugeliui „tyneidžerių“ dėl savo pakankamai aukštos kainos, tad siūlyti rinkai pirmą „Bitlų“ albumą šiame formate (plokštelė grojo 30-40 min.), kurį sau galėjo leisti tuometinės žvaigždės Frenkas Sinatra arba Elvis Presli, buvo gan rizikinga. Tačiau firmos „EMI“ specai gerai apskaičiavo – jauniausiam bitlui tuo momentu buvo 22 metai ir savaime aišku – plokštelę pirmiausia puls pirkti jaunimas.

Šis albumas su savo nepakartojamu draivu ir energetika iššovė į čartų pirmą vietą ir ten išbuvo 30 savaičių; iš karto ir visiems laikams pavertė „Bitlus“ pačia populiariausia visų laikų Britanijos rokenroline komanda. Nuo šio momento grupės populiarumas aplenkė prezidentų ir kosmonautų populiarumą, praktiškai kiekvienas singlas ar albumas viršija šešiaženklį parduotų egzempliorių skaičių.

The-Beatles-Please-Please-Me-245866

1963-jų vasario 11 diena įėjo į „bitlų“ istoriją kaip greičiausia debiutinio albumo įrašymo sesija: 4 dainos jau buvo įrašytos singluose, kitos buvo dažnai grojamos per koncertus ir dėl jų ypatingų problemų neturėjo kilti, tad dešimt dainų iš keturiolikos buvo įrašytos per vieną dieną. Tokia skuba buvo dar ir dėl to, kad leidybinė firma norėjo kuo greičiau įšleisti naujos grupės albumą į rinką, kol jaunimas nespėjo susirasti kitų dievaičių. Džordžas Martinas buvo nustebintas tos energijos, su kuria „Bitlai“ kibo į darbą: “Jie ištisai grojo 12 valandų. Tai buvo efektingas nepertraukiamas pasirodymas – jie čiulpė ledinukus ir gėrė daug pieno, kad neužkimtų“. Kai vakare jie padarė trumpą pertrauką, Džordžas Martinas pasakė, kad albumo užbaigimui trūksta vienos dainos. Iš pradžių Polas siūlė „Besame Mucho“, tačiau vėliau  vaikinai nutarė, kad tai bus „Twist and Shout“. Po trijų savaičių pirmas „The Beatles“ albumas užėmė pirmą britų hit-parado vietą. Amerikoje albumas buvo pavadintas „Introducing…The Beatles“ ir išleistas firmos „Vee Jay“ liepos mėnesį.

in studio

Albumas buvo suvestas dviejų formatų – mono ir stereo, tačiau 1963 metais stereo albumai buvo pats mažiausias segmentas muzikos rinkoje. „Bitlai“ taip pat manė, jog mono įrašas yra optimaliausias, atskleidžiantis jų kūrybos niuansus.

in studio2

I Saw Her Standing There  (Lennon/McCartney)

Per pirmąsias kelias debiutinio albumo sekundes Polui pavyko išreikšti visą jį perpildančią jaunatvišką energiją. Tai buvo klasikinis „Bitlų“ rock‘n‘roll‘as: Polo ir Džono duetas traukiantis jų firminį „uuuuuu“, bei visų laukiamas spiegimas prieš gitarinį pragrojimą, įtemptas ir tuo pat metu visiškai atsipalaidavęs grojimo stilius bei galingas akordas pabaigoje – tai buvo perversmas, revoliucija, vaikinai tarsi sakė “mes atėjom!“.

Misery   (Lennon/McCartney)

Nuo pat karjeros pradžios prodiuseris Brajanas Epstainas skatino vaikinus kuo daugiau rašyti savo kūrybos dainų ir netgi siūlyti jas kitiems atlikėjams. 1963-jų vasarį „The Beatles“ dar neturėjo hitų „gamintojų“ reputacijos, tad kolegos dažniau atsisakydavo jų kūrybos. Būtent tokia istorija nutiko dainai „Misery“: Džonas pasiūlė šią dainą Helenai Šapiro, su kuria jie kartu gastroliavo, bet šios menedžeris atsisakė tokios dovanos, taigi po savaitės „Bitlai“ patys ją įrašė. Šioje meilės dainoje, kurioje apdainuojamos nelaimingos meilės kančios, Polas su Džonu linksmai, kaip du mokinukai per pertrauką, smaginasi,- dar niekada daina apie nelaimingą meilę neskambėjo taip velniškai linksmai. Spausdintas dainos tekstas skambėjo taip: „You‘ve been treating me bad, misery“, vaikinai gi dainuoja apie kažką globalesnio:“ The world‘s been treating me bad, misery“.

Anna (Go To Him)   (Alexander)

Jeigu vaikinai būtų turėję daugiau laiko studijoje, jie, ko gero, būtų perrašę šios kompozicijos instrumentinę partiją, tačiau Lenono balsas, nesudrebėjo – Džonui patiko šis romantiško nusivylimo ir savimeilės mišinys (vėliau tapęs jo atpažinimo ženklu atliekant meiles dainas). Kompozicijos vos nesugadino Polo ir Džordžo „back‘ai“.

Chains   (Goffin/King)

1962-jų sausį, kuomet firmoje „Decca“ pirmą kartą vyko grupės perklausa, Džordžas Harisonas vos netapo pagrindiniu „Bitlų“ vokalistu. Po metų jį kiek „pažemino“ pareigose, tačiau Džordžas epizodiškai gaudavo galimybę parodyti savo vokalinius sugebėjimus, ką pademonstravo šioje,  Niujorko merginų grupės „Cookies“, dainoje.

Boys   (Dixon/Farrell)

Jeigu Džordžui ir buvo leista epizodiški, bet garbingi padainavimai, tai Ringo vokalinės partijos per visą grupės karjerą buvo itin simboliškos – jos buvo reikalingos tik tam, kad nuramintų jo gerbėjus. 60-jų merginų grupės „Shirelles“ hitą „Berniukai“ Ringo sudainavo pirmu bandymu ir su ypatingu entuziazmu, gal net ir nesuvokęs kai kuriu lyrikos plonybių. Ko gero, 1963 metais daugelis nustebo, kodėl Ringo dainuoja apie berniukus, o ne atvirkščiai (dabar kai kas nenustebtų …).

break

Ask Me Why   (Lennon/McCartney)

Palyginus su Polu, Džonui prireikė daugiau laiko išmokti visas dainų rašymo taisykles,- ši daina parodo Džono ankstyvojo periodo kūrybos techniką. Sudėtingas, neiškart atrastas ritmas dainos pradžioje ir daug kartų taisytas vidurys – visa tai įrodo, kad daina buvo kuriama akordas po akordo ir ne taip lengvai, kaip tai pavykdavo daryti Polui. Kruopštus Džono garbinamų Smoki Robinsono ir Arturo Aleksanderio muzikos studijavimas netrukus buvo atlygintas.

Please Please Me   (Lennon/McCartney)

Pirmą kartą ši daina nuskambėjo EMI studijoje per įrašų sesiją 62-jų rugsėjį ir, Džordžo Martino žodžiais tariant, „buvo ypač liūdinanti“. Jis pasiūlė vaikinams padirbėti su aranžuote, ką jie ir padarė, ir padarė taip gerai, jog daina pakilo į pirmą britų čartų poziciją. Ši guviai skambanti kompozicija su tada neįprasta lūpinės armonikėlės partija dainos pradžioje, užtikrinta Ringo grojimo technika, vidine kūrinio harmonija, demonstravo smarkiai padidėjusį vaikinų meistriškumą, palyginus su pirmomis įrašų sesijomis.

Love Me Do   (Lennon/McCartney)

Ant albumo viršelio buvo parašyta, jog ši daina yra debiutinė, tačiau taip nėra: per pirmą įrašų sesiją 62-jų rugsėjį vaikinai atliko dainą bene 15 kartų ir tik po to Džordžas Martinas buvo „beveik“ patenkintas. Grįžę į Londoną po savaites, vaikinai išvydo specialiai pakviesta būgnininką Endį Vaitą, kuris turėjo užimti Ringo vietą. Ringo, kuris neseniai pakeitė Pitą Bestą, pagalvojo, kad jo dienos grupėje suskaičiuotos…Vaitas sugrojo būgnų partiją, o Ringo be jokio entuziazmo pritarė jam tamburinu. Bet dėl nepaaiškinamų priežasčių pirmasis singlas išėjo visgi su Ringo  grojimu. O leidžiant albumą, Džordžas Martinas nusprendė panaudoti įrašą su Endžiu Vaitu. 63-jų pabaigoje buvo nuspręsta įrašą, kuriame groja Vaitas, ir toliau leisti singlo formatu.  Tad iki pat 1982-jų šio debiutinio įrašo su Ringo buvo neįmanoma nusipirkti…

In studio

P.S. I Love You   (Lennon/McCartney)

Šią dainą Polas parašė 1962-jų pradžioje ir ji stilistiškai primena „Love Me Do“. Dainos viduryje Polas pereina į viršutinį registrą, demonstruodamas savo vokalinius sugebėjimus. Prieš pakliūdama į albumą, ši daina buvo išleista singlo formatu.

Baby It‘s You   (David/Williams/Bacharach)

Galbūt Džonui nelabai sekėsi dainuoti savo dainas, bet su kitų atlikėjų kūriniais problemų nekildavo. Tai puikiai girdisi dar vienoje grupės „The Shirelles“ dainoje ir jį pradeda vadinti įdomiausiu grupės vokalistu.

Do You Want To Know A Secret   (Lennon/McCartney)

Šią dainą Džonas parašė, prisiminęs dainelę iš Disnėjaus filmuko, kurią jam vaikystėje dainuodavo mama. Džonas ją buvo davęs kitam atlikėjui,- Biliui Dž. Krameriui, Brajano Epstaino bičiuliui ir proteže, o albume ją dainuoja Džordžas Harisonas. „Aš maniau, kad daina tiks Džordžui, nes joje tik trys natos, o jis ne pats geriausias pasauly dainininkas“,- prabėgus keleriems metams komentavo Džonas.

A Taste Of Honey   (Scott/Marlow)

Hamburge ir Liverpulyje „Bitlams“ reikėjo groti kelias balades „širdžių pakaitinimui“, nes ne visa auditorija mėgo roką. Polas turėjo patirties atlikti tokio tipo dainas, tad jam ir teko demonstruoti išlavintą grupės skonį, dainuojant šią visame pasauly populiarią kompoziciją. Tačiau patys vaikinai nebuvo apie ją geros nuomonės – per koncertus Džonas nuolat keisdavo priedainio eilute „A Taste Of Honey“ į „A Waste of Money“.

There‘s A Place   (Lennon/McCartney)

Pamirškit istoriją apie tai, kad Džonas įniko į savianalizę, pradėjęs vartoti narkotikus. Paklausykit šios linksmos bit-dainelės žodžius ir jūs surasite pirmus savianalizės daigus: „Yra vieta, kur aš galiu nueiti, kai man liūdna. Tai mano vaizduotė ir ten aš nesijaučiu vienišas“. Niekas, net Bobas Dilanas nerašė tokių tekstų 1963-ais metais, tiesa, Džonas to nežinojo.

Twist And Shout   (Medely/Russel)

„Aš negalėjau dainuoti šito velniško gabalo, aš paprasčiausiai rėkiau!“,- prisimindavo Džonas pirmą šios dainos atlikimą per tą maratonišką įrašų sesiją vasario 11-ą. Vardan rokenrolo Džonas plėšė balso stygas ir taip iškankintas griežto įrašų studijos grafiko, bet, kaip ir naktinių koncertų Hamburge metu, laikėsi dėka tablečių ir alkoholio. Tik po metu Polas sudainavo stipresnį rokenrolą  „Long tall Sally“, o iki to momento „Twist And Shout“ buvo kiekvieno „Bitlų“ koncerto vinis. Pirmu bandymu, su puikiu vaikinų palaikymu, Džonas atliko šią dainą.

outside studio

Pagal tuo metu vyravusias tradicijas, beveik pusė kompozicijų buvo svetimos, bet tai buvo puiki priemonė muzikiniam meistriškumui šlifuoti. Tokia kaimynystė buvo palanki „Bitlams“ – akivaizdu, kad tandemo Džonas – Polas dainos kokybiškai nė kiek nenusileidžia jau žinomiems hitams. Bandau klausti savęs, ką gi tokio jie padarė? Atrodytų, nieko ypatingo. Kaip ir visi reformatoriai, jie pasinaudojo visu geriausiu, kas tuo metu buvo pop muzikoje, ir sukūrė savo stilių. Puikus dainų kūrėjų talentas, vokaliniai duomenys padarė juos savo kartos, trokštančios ištrūkti iš pokario asketizmo ir įtvirtinti savo kultūrą, balsais.

Reklama
 
Parašykite komentarą

Publikavo kovo 9, 2013 Uncategorized

 

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: